Świętowanie małych sukcesów

Świętowanie małych sukcesów

20.10.2021 | Lifestyle

Coraz szybsze tempo życia szkodzi naszej uważności. Nie mamy czasu, by zatrzymać się na moment, wyciszyć, dostrzec w swojej codzienności drobne, dobre rzeczy, z których powinniśmy czerpać radość. Tym sposobem, w rutynie dnia codziennego gubimy nasze poczucie szczęścia. Jeśli nie nauczymy się zwracać uwagi na to, co w naszym życiu pozytywne, jeśli zrezygnujemy ze świętowania naszych małych sukcesów, z czasem i te duże wydawać się nam mogą niewystarczające. To z kolei spowoduje wieczne rozczarowanie i frustrację. Jak zmienić myślenie? Mamy na to receptę!

 

ŚWIĘTOWANIE KAŻDEGO DNIA — DLACZEGO WARTO?

Dzięki celebrowaniu małych osiągnięć, nawet najmniejszy sukces może stać się momentem wyjątkowym. Chodzi o zatrzymanie się i docenienie chwili. Wówczas do naszego mózgu dotrze informacja, że zrobiliśmy coś ważnego dla siebie i/lub innych, że zadziałaliśmy zgodnie z naszymi wartościami, że to najlepszy czas, by się cieszyć i wreszcie docenić siebie. Takie niewielkie, codzienne osiągnięcia podnoszą naszą motywację w dążeniu do kolejnych, nawet trudniejszych celów i wzmacniają poczucie wartości oraz pewności siebie. Poprawiają humor i podnoszą naszą życiową energię. Każdy, nawet najmniejszy pozytyw, o ile go odnotujemy, stanie się zalążkiem naszych kolejnych sukcesów. Dzięki temu nie będzie w naszym życiu rzeczy niemożliwych! Umiejętność bycia wdzięcznym jest szczególnie ważna dzisiaj, kiedy świat boryka się z pandemią. Niestabilna sytuacja na świecie wywróciła nasze życie do góry nogami, a wywołane przez nią niepokój i presja spowodowały, że coraz więcej z nas boryka się aktualnie z problemem obniżonego nastroju i zaburzeniami psychicznymi [1]. Dlatego też dbałość o siebie i swoje samopoczucie powinna być dla nas obecnie szczególnie istotna.

 

WDZIĘCZNOŚĆ KAŻDEGO DNIA — CO NAM DAJE?

Przez wieki ludzkość żyła w zgodzie z rytmem natury. Codzienność przeplatała się z okresami świętowania — nie tylko z pobudek religijnych, ale także naturalnych, jak np. nadejście wiosny. Celebrowano radosne wydarzenia, które nam — ludziom XXI wieku — po prostu umykają. Tempo życia i zmian, jakie w nim zachodzą, powodują, że bardzo szybko przyzwyczajamy się do tego co mamy i co przynosi każdy kolejny dzień. Sposób, w jaki żyjemy, ma wpływ na nasze poczucie czasu. Jeśli nie przeżywamy chwil świadomie, to mamy wrażenie, że życie przecieka nam przez palce. W związku z tym zmniejsza się nasza uważność i nie potrafimy dostrzegać na co dzień tego, co mogłoby nas uszczęśliwić. Za to nadmiernie skupiamy się na najdrobniejszych niepowodzeniach. Ten prosty, funkcjonujący w naszej psychice, mechanizm w dłuższej perspektywie czasu wpędzać nas może w poczucie frustracji i rezygnacji. Tymczasem wdzięczność kierowana w stronę otoczenia, a przede wszystkim w kierunku nas samych, wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie, poprawia humor i zwiększa uczucie szczęścia w życiu. Ma również bezpośredni wpływ na nasze zdrowie psychofizyczne oraz sprawia, że jesteśmy bardziej życzliwi dla siebie i innych.

 

NASZA RADA — JAK TO ROBIĆ?

Jeśli wszystko to brzmi dla Ciebie jak puste porady, to koniecznie wypróbuj świętowanie małych sukcesów na sobie. Jesteśmy przekonani, że wkrótce dostrzeżesz istotne zmiany w swoim życiu, a już na pewno wyda Ci się ono lepsze i pełniejsze. Delektowanie się małymi momentami i celebracja najmniejszych osiągnięć to Twój wybór, który na początku wymaga pracy nad sobą. Z czasem jednak stanie się codziennością. Twoim celem jest przerzucenie koncentracji z niepowodzeń na najdrobniejsze osiągnięcia. Oto recepta:

 

  1. Zacznij od znalezienia przynajmniej jednego sukcesu, który będzie dobrym sposobem do świętowania. Przykłady? Udany trening, przełamanie granicy komfortu, wytrwanie na diecie… Twój cel powinien zależeć od Twoich priorytetów. Tak naprawdę każdy powód jest dobry do delektowania się sukcesem.
  2. Przeżywaj każde osiągnięcie świadomie i zachowuj je w pamięci. Bądź tu i teraz, celebruj moment, zatop się w czynności, która daje Ci szczęście. Doświadczaj ją całą/całym sobą. Zapamiętuj obrazy, dźwięki, tekstury, zapachy i smaki, które Ci wtedy towarzyszyły. W ten sposób łatwiej odtworzysz w pamięci moment, w którym na Twojej twarzy pojawił się uśmiech.
  3. Zrezygnuj ze skromności. Skoro jest powód, z którego możesz się cieszyć, to rób to! Pochwal siebie za odniesiony sukces. W ten sposób wzmocnisz poczucie własnej wartości.
  4. Podziel się szczęściem z bliskimi. Nie chodzi o to, by ogłaszać sukces we wszystkich mediach społecznościowych. Warto jednak opowiedzieć o osiągnięciu najbliższym, którzy z pewnością to docenią i będą cieszyć się razem z Tobą. W ten sposób utrwalisz pamięć o sukcesie, utwierdzisz siebie w przekonaniu, że warto się z niego cieszyć i wzmocnisz relacje z otoczeniem.
  5. Pracuj nad sobą i ćwicz wdzięczność na co dzień. Każdego dnia spróbuj zapisać w notesie kilka rzeczy, za które jesteś wdzięczna/y. W ten sposób dostrzeżesz, że powodów jest sporo — znacznie więcej niż przyczyn do narzekania i umartwiania się. Dzięki temu każdego dnia będziesz pracować nad swoim samopoczuciem.
  6. Pomyśl także nad swoim życiem i zmianami, które zaszły w nim przez ostatnie lata. Być może wydarzyło się w nim coś, z czego warto wynieść lekcję? Być może któreś z Twoich wyborów pomogły Ci znaleźć się w miejscu, w którym jesteś dzisiaj? Zatrzymaj się na moment i doceń to, co w trakcie Twojej drogi okazało się dobre.
  7. Otwórz się na otoczenie i ucz tej umiejętności innych. Nie bój się prawić komplementów i chwal bliskich ludzi za każde postępy. Nic tak nie wzmacnia zaangażowania i motywacji, jak to, że ktoś zauważy Twoje sukcesy. W ten sposób, krok po kroku, sami zaczynamy je dostrzegać.

 

 

 

[1] Źródło: (przykład Kanady) Survey on COVID-19 and Mental Health, September to December 2020 (statcan.gc.ca)

Koszykx Produkty w koszyku: Suma: -
Zamknij
UE